Saturday, April 16, 2011

Refleksi kehidupan...

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...Alhamdulillah..segala kekuatan itu datangnya dari Allah..maka pintalah kekuatan hanyasanya dariNya..dengan kekuatan yang Allah beri inilah, mata yg sememangnya akan ditutup oleh eye mask before 12 am ni tiba-tiba jadi segar...hati ini betul-betul perlukan pengisian...betul-betul perlukan makanan...tak kisah la tidur lewat pun...apa salahnya sekali sekala berkorban..untuk diri sendiri juga...if u want to be somebody,u have to do something...

ok fatimah...cuba fokus untuk masa sejam ni..jangan duduk atas katil..nanti terlena...bersandar depan locker..sambil pegang pen..tangan atas buku..buku atas meja...^^  ready....pukul 1 pagi....kali ni tajuk REFLEKSI KEHIDUPAN...ni je yg sempat sy salin apa yg Prof. Dr. Muhaya cakap...kalau ada yg tak faham, mungkin kte boleh buat sesi Q&A... :D

1) Sebenarnya..dunia luar kita adalah refleksi kepada dunia dalam kita...sebagai contoh...kalau hati dia bersih, hubungan dengan Allah baik, orang tengok dia pun senang hati...dan sebaliknya la...kalau kat tempat kerja asyik ada masalah je..balik rumah pun masalah lagi...hubungan dengan orang lain sentiasa bermasalah..tu tandanya ada something wrong dengan dunia dalam dia..

2) Ramai yang sibuk nak betulkan orang lain...tapi tak sibuk nak betulkan diri sendiri...pada pendapat sy la kan...hati setiap manusia tu kan milik Allah...kalau agak2 bila kte tegur dia, akan tambahkan lagi masalah, sebaiknya kte guna cara yang paling halus..doa sungguhsungguh pada Allah..moga Allah beri dia kesedaran...moga Allah celikkan hati dia..ALLAH tu kan Maha Mendengar dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu..tak gitu? :) 

3) Orang yang ego, dia rasa apa yg dia dapat tu adalah disebabkan dia..contohnya...bila bekerja, kita dapat gaji...orang ego = gaji aku dari bos aku. betul ke??bukan ke setiap rezeki tu datangnya dari Allah?kalau kita yakin yg gaji itu datangnya dari Allah, maka takde lah kes ampu bos...kutuk bos..ok.orang yg bekerja kerana Allah je yg akan yakin gaji itu datangnya dari Allah..so tunggu apa lagi..dah.berhenti ampu bos...kalau bos tak hensem.diam je...tak perlu kot nak puji2 hensem..tak baik tipu..=.="

4) Cuba faham konsep ini...kita tak mati...tapi kita berpindah alam...dari alam dunia ke alam barzakh n ke alam2 lain...dan setiap apa yg kita lakukan kat dunia ni, akan dipersoalkan..dan ditayangkan di alam yg lain...juga akan menjadi saham untuk kita ke syurga atau neraka...yg mana di situ la selamanya tempat kita.

5) Pegi spa..cantikkan rambut...bersihkan kulit...haluskan kulit...siapa yg bagi semua tu??tapi kenapa taknak ikut perintah Allah??semua nikmat yg Allah beri, Allah akan tanya..AKAN!! [risau tak dapat jawab dengan baik] =.=!

6) orang yang berjaya = 10 % masalah + 90 % solusi

7) bila kita jumpa budak kecik...kita harap dia cium tangan kita...yela..bagusla kan..hormat...tapi...1 perkara yg sy baru terfikir lepas Dr. ni cakap..."sy kalau jumpa budak kecik, sy peluk dia...cium tangan dia..dia lebih mulia dari kita...dia bersih...lagi satu..pujilah dia...sebab energynya akan bertambah bila dipuji..."

8) ada sorang pemanggil ni tanya...Macammana nak sabar dengan ibu bapa yang banyak ragam??
Jawapannya...pandanglah ibu bapa dengan penuh kasih sayang...tengok balik album kita time kecikkecik..betapa lemahnya kita...tak mampu buat apa-apa..nanges je tau...tapi ibu ayah treat kita dengan baik..sanggup berjaga malam...seboleh-bolehnya nak bagi kita keselesaan yg maksima..

9) macammana kita kesian pada orang yang sakit fizikal, macam tu juga la kita kena kesian pada orang yang sakit jiwanya...kalau orang yg sakit fizikal, kita bagi buah tangan..bagi layanan yg baik...kalau orang yg sakit jiwanya??perlu juga bagi buah tangan...'mulut'...berilah nasihat-nasihat yang baik...kata-kata yg mendamaikan jiwa...yg menenangkan... :)

10) bila kita jaga Allah, Allah akan jaga hak-hak kita...do your best for Allah and ALLAH will care the rest.. :)

11) Komunikasi = 10% bahasa+35% intonasi+55% fisiologi...sebab itulah, kalau kita tegur orang dalam keadaan marah, orang yg terima teguran juga akan rasa marah...kena cool dulu..muhasabah..nak marah sebab apa..sebab sayang ke atau sebab nak lepaskan geram..sorry to say..ade sesetengah kes yg sy rasa tak boleh pakai konsep "marah tanda sayang"...iye la kan..kalau marah sebab sayang, takkan la dalam mata boleh nampak api..pastu ada keluar asap dari telinga...huh! =.="

12) nak bahagia dunia = pandang orang bawah..(kalau kita cuma mampu naik motor,jangan merungut2 sebab tak mampu beli kereta..cuba tengok orang yg hanya mampu beli basikal..jadilah hamba yg bersyukur...kita pasti bahagia.. :)
     
     nak bahagia akhirat = pandang orang atas..(tengok orang yg lebih amalan baiknya dari kita...kemudian berlumba-lumbalah untuk membuat kebaikan..kita pasti bahagia.. :)

13) JAGALAH SILATURRAHIM...sebab...bila kita melalui titian sirat, banyak kemungkinan yg bakal berlaku...tapi...bila kita nak tergelincir, dengan izin Allah..talian silaturrahim la yg akan bantu tarik kita semula...Ya Allah...jernihkan la hati-hati kami...lapangkan dada kami...moga silaturrahim yg telah terbina akan kekal selamanya..

nota untuk fatimah : ok.pegi tido...dah pukul 4 ni...lepas ni fokus pada final...jangan update blog lagi...^^

2 comments: