Sunday, July 17, 2011

melihat dan tersenyum..

Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah.alhamdulillah.alhamdulillah.syukur yg amat atas segala nikmat dan ujian yg Allah anugerahkan buat sy.Ya, sengaja Allah menguji kita dengan berbagai situasi.yang kadang-kadang menguji emosi.bukan kerana Allah tak sayang.tapi sy nampak..Allah sengaja takdirkan begitu supaya kita lebih bersyukur..dan mengambil ibrah atas setiap apa yg kita lihat dan alami.


Alhamdulillah..Allah beri sy peluang untuk menapak ke alam praktikal..yg mana di sinilah sy akan bergaul dengan berbagai jenis org yg berlainan latar belakang dan 1001 kerenah.tapi tu tak kisah la kan.nama pun manusia..memangla takde yg sama..the matter is..how u cope with all the situation..


mula-mula macam sedih la jugak kan..sorang-sorang je.tapi sebenarnya bagus praktikal sorang-sorang.baru kita tau kemampuan diri kita.pandai2 ko la nak hidup..cmtu la lebih kurang.hehe..honestly, sy memang tak boleh duduk lama-lama dengan orang yg smoke..ape kehalnya pulak kan nak jaga hati orang punya pasal sampai kesihatan diri tergadai...satu hari tu kalau tak makan dengan orang yg tak smoke memang tak sah.masuk minggu ke-2,barula sy mcm selamba sikit..pernah skali tu sy tanya sorang ni..


sy: ali(bukan nama sebenar), 1 hari awk hisap brape batang rokok?
ali:bole kata sekotak la..
sy:oh..ok.satu kotak ada brape batang?
ali:takkan tak tau??ada 20 batang la..
sy:manela nak tau.bli pun tak pernah..ermm..kalau 1 hari awk hisap 20 batang,kalau setahun brape batang ek???
ali:haha..aku pun tak pernah kira...
sy:ok.nanti balik cuba kira.pegi dulu ek..assalamualaikum..
ali:.....


alangkah baiknya kalau balik tu Ali betul2 kira..dan fikir..sy kesian.sangat kesian.kerana giankan rokok,orang sampai tak puasa dan lebih malang tak solat.hey.come on la bro...tu semua rancangan yahudi nak jatuhkan kita..perokok tegar ni AKAN menghasilkan gene yg tak baik..tak kesian ke kat generasi awak nanti..tak pasal2 je mewarisi gene otak slow.haish.....so kesimpulannya,cuba jauhkan diri dari orang yg tengah smoke.kalau dia tanya kenapa, jawab je 'sori.sy tak leh.nanti sesak nafas'..kalau dia tacing, lantak dia la..kalau paru2 ada sparepart takpe la jugak..huhu


lagi 1 perkara..yg ni betul2 buat sy tersenyum..melihat mereka yg telah dewasa umurnya..tapi berkelakuan dan bergurau macam kanak-kanak..oh man..tak baik tau caci maki orang camtu.betul ke lepas caci maki tu kte rasa puas?ntahla ek..tapi kan..sebenanya..bila kte caci maki orang, yg nampak tak baik tu bukan orang yg dimaki..tapi orang yg sedang memaki hamun..kalau ayah mulut 'wangi' camtu, memang sedih ah..anak2 terpaksa mencari ikon lain untuk dicontohi..alhamdulillah abah jenis sopan.tak banyak cakap.bukan jenis maki2 orang.abah sape kan..(^_~)


moga Allah pelihara akhlak sy.jalan trbaik bila berhadapan dengan situasi ni,senyum sambil berdoa..moga Allah kurniakan mereka akhlak dan kehidupan yg baik..


dua benda ni je yg kurang best..yang lain2 semua best..staf MPJBT semua baik dengan sy..tak pernah tinggi suara..selalu belanja..suka kongsi ilmu..best! ^____^


...melihat & tersenyum dah jadi hobi baru sy.. :)

7 comments:

Abe Am said...

sehari sekotak?

satu benda jer la incik ali oiii..

kami doakan kamu sihat menjelang umur 35 tahun. masih tip top.

bintufadeen said...

abe am: apa yg abe am mksudkn dgn "1bnda jer la incik ali oiiii" ?? aasifah..terslow skejap...huhu

Abe Am said...

i mean, lebih kurang canni la..

"satu benda jer la kitorg harapkan, agar encik ali kan sentiasa sihat tatkala umur menjengah 35 tahun.."

*ayat tu bersambung, silap pergi ceraikan....

hade jugak yh dok bakar benda tu sekotak sehari..

phewww....

bintufadeen said...

oooo...hok tu ka yg abe am cuba mksudkan..
faham.faham.
harap2 dia sihat..dan org skeliling dia pun sihat.huhu..

doktorah alumni said...

Bagus hobi penulis.

harapnya, penulis tidak tergolong dalam kalangan orang yang merasa diri itu mulia dari orang lain.

dalam khidupn ini, mmg pelbagai manusia kita akan jumpa. dan kita mungkin jumpa dia dalam masa yang singkat sahaja. dan manusia juga mudah untuk mengkonklusikan diri orang yag dilihat dalm masa yang singkat itu.

dan selain itu,kita juga seharusnya punya pemikiran , bahawa mereka2 itu tidak dapat sentuhan nilai2 islam seperti anda dan mungkin rakan2 anda yang biasa disekeliling anda.

btw, saya rasa, niat anda sangat bagus dan baik. cuma saya mahu menambah sahaja.

nama pun tempat komen kan?hihi.

adios.

bintufadeen said...

doktorah alumni: hehe..syukran atas pandangan dan teguran..bila baca balik post ni, rasa mcm nk trgelak pulak..lagi2 bila baca part dialog tu,rasa mcm..oh man..blagaknya aku..tp actually dialog tu berlaku dlm keadaan tak serius..ada gurau+ketawa2 sikit.tapi sengaja sy tak masukkan di situ. :)
insya'Allah..langsung tak rasa yg sy ni lebih mulia dr mereka..semua org punyai kelebihan dan aib yg tersendiri..sekadar berkongsi cerita untuk renungan kita bersama..allahua'lam ^^

32ak said...

ptot lh sy slow..huhu