Tuesday, June 22, 2010

SAYA dan DIA...

bismillahirrrohmanirrohim.....

sy mintak maaf andaikata post kali ini tidak membawa makna apa-apa bagi anda semua..post sy kali ini tiada kata-kata ceria..tiada gurau senda..icon-icon smile [yg tak berape menjadi] juga tiada..insya`Allah..post sy kali ini agak sayu sebagaimana sayunya hati sy saat ini...Ya Allah..Kau kuatkanlah hati sy dan dia...bukakanlah hatinya untuk lebih merasai nikmat & kasih-sayangMU...Kau jernihkanlah hatinya supaya dia lebih mendekatiMU..moga-moga ujian ini membawa makna yang besar utknya..supaya dia lebih mengenali & memahami erti kehidupan...
juga lebih berhati-hati dengan dunia yang penuh dengan fitnah dan penipuan..

petang tadi...saat sy dengar berita itu, hati sy bagai dirobek-robek..dihiris-hiris..dicincang-cincang...ahhhhhh.....hampir saja air mata sy ni tumpah..tapi sy kuatkan jugak hati..sy cuba berlagak biasa seolah-olah perkara tu tak serius pun..tapi akhirnya sy terduduk lemah..saat itu...detik itu...sy sedar yg sy amat-amat menyayangi dia...sy dah tak dapat nak fikir apa-apa..selain wajah dia...kenangan sy bersama dia..time sy baik dengan dia..time sy gaduh-gaduh dengan dia..lately, sy jarang berhubung rapat dengan dia..tapi dalam masa yg sama sy tak pernah lupa dia..sy selalu risaukan dia..

saat itu juga, sy mula bencikan perempuan itu..sy tak pasti anda benar atau tidak..tapi sy yakin anda silap..anda silap fitnah orang..ahh...penampilan ala-ala bohsia..dalam hati kecil sy ni,sy benci perempuan macam awak...[walaupun sy tak pernah nampak awk,tapi sy yakin dengan informer sy..dia takkann tipu sy]..sy harap sy tak jumpa awk...supaya tidak bertambah-tambah rasa benci sy terhadap awk..sy ni dah macam orang baru terhantuk..baru kali ini sy benar-benar mendalami hadis "wanita itu fitnah dunia"..tapi tidak bermakna sebelum ini sy menafikan..tapi kata-kata itu hanya bermain di lidah saja..macam orang cakaplah..bila kita dah kena,baru la kita betul-betul tahu..tapi saya harap dan doa sangat-sangat yang anda semua dijauhkan daripada fitnah dunia...ada hikmah sy & dia ditimpa ujian ni..insya`Allah..[walaubagaimanapun, sy tetap doakan perempuan yg sy benci ni dapat hidayah..supaya dia tak fitnah orang lain pulak..huh]

itu lah kan..mudah kita nak pujuk orang supaya sabar..mudah untuk kita nak pujuk org supaya jangan marah..syaitan suka ambil kesempatan kat orang yang tengah marah & terlalu bersedih.. selalu sy nasihat kat orang..tapi bila dah terkena batang hidung sendiri, Allahu akbar...perlukan hati & jiwa yang kuat..Ya Allah...hanya Engkau pemilik segala kekuatan..bantulah aku....

Ya Allah, jika ujian ini bayaran terhadap dosa-dosaku & dosa-dosanya,maka aku redha...Duhai hati,yakinlah engkau....segala ketentuan Allah itu yg terbaik..yang mana buruk & payah di mata kami, tapi hakikatnya itulah yg paling indah & sesuai dengan kekuatan jiwa kami...


Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita [Riwayat Al-Bukhari]

Maka takutlah kalian kepada dunia dan
takutlah kalian kepada wanita. [HR Muslim dari shahabat Abu Sa’id al Khudry]

Sesungguhnya dunia itu manis lagi hijau dan Allah menjadikan kalian berketurunan di atasnya. Allah melihat apa yang kalian perbuat.
Takutlah kepada (fitnah) dunia dan takutlah kepada (fitnah) wanita, karena sesungguhnya awal fitnah yang menimpa Bani Isra’il dari wanitanya. [HR. Muslim]

Tahukah anda bahawa hebatnya seorang manusia yang bergelar wanita ini sehingga dengan rosaknya seorang wanita di dunia, dia mampu mengheret 4 orang lelaki bersama2nya ke dalam neraka. Lelaki2 tersebut adalah:

1-AYAHnya
Apabila seorang bapa tidak mempedulikan kebajikan agama anak2 perempuannya di dunia. Dia tidak pernah kisah tentang ilmu akhirat bagi anaknya. Tidak mengajar mahupun mencari orang untuk mengajarkan anaknya ilmu dan keperluan agama seperti menunaikan solat, berpuasa, mengaji al-quran dan sebagainya. Dia membiarkan sahaja anak2 perempuannya mendedahkan aurat dan tidak pula menegurnya. Maka, dia bakal diheret ke neraka oleh anaknya itu.

2-SUAMInya
Apabila seorang lelaki bergelar suami, perpindahan tanggungjawab daripada ayah si isteri kepada dirinya akan bermula. Jika dia tidak mempedulikan perlakuan isterinya seperti berhias bukan untuk dirinya, yakni untuk lelaki yang bukan mahram dan tidak halal baginya. Apabila isterinya mengingkari suruhan dan larangan Allah, tidak pula dia menegurnya. Sekalipun dia seorang ahli ibadah, dia tetap akan diheret ke neraka di akhirat kelak oleh isterinya yang tersayang itu.

3-ADIK-BERADIK LELAKInya

Apabila ayahnya sudah tiada, maka seorang perempuan itu dipertanggungjawabkan kepada adik-beradik lelakinya. Tanggungjawab menjaga maruah wanita telah beralih daripada bahu si ayah kepada si abang mahupun adik. Sekiranya mereka membiarkan sahaja adik-beradik perempuan mereka dalam kemungkaran, melencong dari ajaran Islam yang sebenar dan hanya mementingkan keluarga masing2 sahaja maka, mereka sebenarnya menempah tempat di neraka kerana turut bakal diheret ke neraka.

4-ANAK2 LELAKInya
Apabila seorang anak tidak menasihati ibunya dalam perihal yang diharamkan dalam Islam. Tidak pula menyuruh ibunya mentaati Allah. Membiarkan si ibu mengumpat, mengata dan berbagai2 lagi kemungkaran yang dilakukan oleh si ibu, maka mereka juga tergolong dalam golongan yang bakal diheret ke neraka kelak.

wallahua`lam~


4 comments:

Aeisha Insyirah said...

T_T

bintufadeen said...

(!_!)
(icon utk air mata yg mencurah-curah)

_5ibhu5_ said...

nape ni dik, sedihnye Y_Y

bintufadeen said...

memang sedih k.ibah...
tp insya`Allah ujian ni xde ape jika nk dibandingkan dengan nikmat yg Allah dh bg..doakan sy dan dia !!